Firma-navn blog

Navn til enkeltmandsvirksomhed

30-12-2019

Navn til enkeltmandsvirksomhed

Der er rigtig mange meninger omkring navne til virksomheder og de er vidt forskellige. Det samme gælder for et navn til en enkeltmandsvirksomhed. Du kan stå med de helt samme overvejelser, som du vil gøre med et større selskab.

Her i artiklen får du forskellige ideer til navne, så du kan få en lettere start på dit enkeltmandsvirksomhed. Vi beskriver desuden fordele og ulemper ved at bruge sit eget navn som navn til en enkeltmandsvirksomhed, da mange vælger at gøre dette.

Hvordan finder du et navn til en enkeltmandsvirksomhed?

Der er selvfølgelig mange måder at komme på et godt navn til din virksomhed. Du kan altid starte med at gå ind på www.firma-navn.dk. Her får du flere hundrede forslag til gode navne til din enkeltmandsvirksomhed. Så kan du begynde at blive inspireret af de enkelte navne og lave en liste over navne, som tiltaler dig.

Der er dog flere metoder, som kan bruges, når du skal finde et firmanavn. I vores anden artikel om navne giver vi dog en række metoder, som du kan bruge. Du kan læse den fulde artikel her: Hvordan finder jeg et navn til min virksomhed?.

Inspiration for enkeltmandsvirksomhed

Du kan generelt finde inspiration mange steder til dit navn. En alternativ metode er altid at kigge på eksisterende virksomheder i samme gruppe. Her kommer vi med en liste over navne over tilfældige enkeltmandsvirksomheder i Danmark.

  • CPH Nails
  • LANDMAND JAN THOMSEN
  • Frisørsalonen
  • JOURNALIST MORTEN DAM
  • Det gamle håndværk
  • Lydcirklen Musikterapi v/Bolette Daniels Beck
  • Annette Storm Madsen
  • Westen-Consult
  • Ejendomme Nørregade v/Hans Jørgen Stærk
  • Timo Sander Ejendomsudlejning
  • Buehlow Keramik

Denne liste er tilfældigt udvalgte enkeltmandsvirksomheder i Danmark. Du kan se, at de alle anvender forskellige begreber i deres navn. Nogle vælger slet ikke at bruge deres eget navn og gå med et navn baseret på placering. Andre vælger at inkludere professionen og navn, som kan sammensættes til et firmanavn.

Der er i skrivende stund mere end 250.000 registerede enkeltmandsvirksomheder, hvilket gør det til en meget populær virksomhedsform. Du kan se hele listen inde på virk.dk.

Skal jeg bruge mit eget navn til min enkeltmandsvirksomhed?

Der kan være mange grunde til at vælge dit eget navn. Det er dog ikke altid det rigtige. Det kommer helt an på formålet og fremtiden for din virksomhed. Du skal derfor prøve at sætte dig i dine kunders sted og forestille dig om de stadig vil købe dine ydelser på samme måde.

Du kan endda spørge dine eksisterende kunder om hvad de eventuelt vil synes om bruget af dit eget navn eller ej. Dette vil give lidt indblik i dine kunders tankegang, som er meget brugbart. Dette kræver selvfølgelig, at du allerede har etableret en kundekreds.

Fordele ved at bruge sit eget navn

Der er flere forskellige fordele ved at gå med dit eget navn som navn til din enkeltmandsvirksomhed. Nogle udvalgte fordele er:

  • Dit eget navn sælger dine egne kompetencer

Dette er typisk hos freelancere, som primært sælger deres evne indenfor et fag. Her sælger man ofte sin egen person og evner. Derfor kan det faktisk være en fin ide at gå med dit eget navn.

  • Du får sjældent problemer med at finde domæne

Når du vælger dit eget navn vil domænet sjældent være optaget. Det afhænger selvfølgelig af populariteten af dit navn, da nogle navne er meget normale. Her vil du dog næsten altid kunne bruge en del af dit navn eller forkorte enkelte dele.

  • Du skal kun vedligeholde et enkelt brand

Hvis du vælger et brand til din virksomhed skal du opbygge bevidsthed omkring dette hos dine potentielle kunder. Ved at vælge dit eget navn kan du opbygge din virksomheds brand samtidig med at du opbygger dit eget brand.

  • Brand/virksomheder ændrer sig, dit navn gør ikke

Dit navn bliver med dig for altid. Du skal derfor ikke bekymre dig om fremtidige ændringer indenfor dine egne kompetencer eller lignende, som forårsager ændringer i din aktivitet. Med et brand vil det ofte kræve ændringer i navnet.

Ulemper ved at bruge sit eget navn

Ligesom der er nogle fordele er der også nogle ulemper. Her lister vi en række af de umiddelbare ulemper ved at bruge dit eget navn til din enkeltmandsvirksomhed.

  • Dit navn fortæller ikke noget omkring din virksomheds aktivitet

Generelt fortæller dit eget navn ikke noget omkring hvad dine kunder kan forvente af services fra din virksomhed. Kunder vil derfor ikke umiddelbart vide hvornår de skal kontakte netop din virksomhed for at få løst et problem.

  • Der bliver ikke søgt efter dit navn på nettet

Generelt er SEO (Search Engine Optimization) vigtig for enhver virksomhed. Her betyder navnet og specielt domænet for virksomheden meget, da specifikke ord kan indgå. Det er nemlig noget af det, som Google lægger vægt på, når de viser resultater.

  • Dit eget navn kan muligvis signalere en mindre virksomhed

Dette er ikke nødvendigvis en ulempe, men kan være det i nogle situationer. Hvis din virksomhed vækster vil du gerne kunne skaffe større projekter hos større kunder. Større virksomheder vælger ofte etablerede brands/virksomheder over enkeltpersoner.

Kendte virksomheder med grundlæggerens eget navn

Der er faktisk mange virksomheder i verden, som bruger grundlæggerens eget navn eller en variation af det. Her kan du se nogle af de helt store virksomheder, som gør brug af dette.

  • Adidas - Navngivet efter grundlægger Adi (Adolf) Dassler
  • Jacuzzi spas and hot tubs - Navngivet efter grundlægger Candido Jacuzzi
  • Walgreen i USA er navngivet efter grundlægger Charles Walgreen
  • Ford Motor Company er navngivet efter grundlægger Henry Ford
  • Tata Group er navngivet efter grundlægger Jamsetji Tata

Det er derfor ikke nødvendigvis en barriere for vækst, at du vælger at gå med en variation af dit eget navn. Du vil blive overrasket over mængden af virksomheder, som på en eller anden måde gør brug af grundlæggerens navn.

Kommer din virksomhed til at ændre sig i fremtiden?

En af de vigtigste betragtninger for dit navn er at kigge fremad. Du akn selvfølgelig aldrig spå fremtiden. Du kan dog godt prøve at tænke frem. Du kan prøve at forestille dig hvilke andre forretningsområder, som din virksomhed måske kommer til at beskæftige sig med i fremtiden.

Det kan eksempelvis være, at din webshop for et enkelt produkt bliver udvidet til at sælge flere produkter i fremtiden fra en anden produktkategori. Derfor kan du med fordel allerede vælge det vigtige rigtige navn til din virksomhed fra starten. Det kan nemlig være meget svært at ændre dit navn senere.

Dette konkluderer vores artikel om navne til enkeltmandsvirksomheder. Husk at tjekke vores andre artikler eller at gå på forsiden og søg efter inspiration til firmanavne.

Firmanavn generator


Kevin Ruder og Kristoffer Andreasen

Skrevet af et par unge gutter, der gerne vil gøre det lettere at finde virksomhedsnavne. Besøg firma-navn.dk