Firma-navn blog

Beskyttelse af firmanavn - 5 gode råd

29-12-2019

Beskyttelse af firmanavn

Der er forskel på din situation alt afhængig af om du allerede har startet din virksomhed eller om du er ved at starte den. Du skal dog vide, at der er mange forskellige ting man kan gøre for at beskytte sit firmanavn.

Vi skriver denne artikel på baggrund af vores erfaring og research. Du skal dog vide, at den ikke besvarer specifikke situationer. Hvis du har spørgsmål til en specifik case bør du søge hjælp hos en advokat eller en anden professionel.

Du vil beskytte et eksisterende firmanavn

Dette er det mest normale. I denne situation har du en virksomhed, som har eksisteret i længere tid. Her handler det i høj grad om at få registreret et varemærke. Tidligere sager viser ofte, at jo tidligere et varemærke registreres, jo større sandsynlighed er der for at du kan beskytte dit navn.

Du skal dog stadig her overveje om hvorvidt det giver mening at beskytte dit navn. Får du noget ud af at beskytte det? Har du midlerne til at gå efter folk, som bryder dit varemærke? Det er gode spørgsmål at stille sig selv. Der er nemlig nogle klare omkostninger forbundet med varemærker. Derfor giver det i høj grad mening for større virksomheder, hvor det kan sikre en god beskyttelse. På samme måde giver det måske ikke så meget mening for meget små virksomheder, der blot forsøger at sikre sig lidt bedre.

Du vil beskytte et firmanavn til en ny virksomhed

Her skal du i høj grad overveje om der er behov for nogen form for beskyttelse. I dag stiftes der rigtig mange virksomheder og mange virksomheder eksisterer endda udelukkende online. Du bør derfor ikke i de tidlige faser af driften fokusere for meget på rettigheder og beskyttelse af firmanavnet. Dette er mere aktuelt i situationer, hvor du opnår vækst i din forretning eller skal brede konceptet ud over landets grænser.

5 råd til beskyttelse af dit firmanavn

Der gives mange råd rundt omkring i forhold til at beskytte navne af virksomheder. Her får du 5 gode råd, som du rent faktisk kan starte med i dag.

1. Søg efter eksisterende varemærker

Det første du kan gøre er at danne dig et overblik over eksisterende varemærker, som ligger tæt op ad din ide. Det er første skridt til at se om du egentlig har en mulighed for at registrere et varemærke.

Generelt skal du kigge efter varemærker, som potentielt set vil kunne forveksles med dit. Du skal huske at de andre varemærker godt kan have forskelle fra dit og stadig blive forvekslet med dit. Så vær opmærksom på, at små ændringer i ord og udtale ikke vil gøre en forskel, hvis det stadig kan forveksles med det eksisterende varemærke.

2. Køb flere forskellige domænenavne - .com - .org

En del af forløbet med varemærker er at bevise, at du ejer aktiver indenfor området. Du gør derfor dig selv en tjeneste ved at købe flere domænenavne associeret med dit navn. Dette kan både være danske domæner samt internationale domæner såsom .com og .org.

Ejer du produkter i din virksomhed kan det være en god ide også at købe domænenavne for de specifikke produkter. På den måde er du endnu bredere dækket ind.

Dette kan løbe op i mere end en håndfuld domæner, så du skal selvfølgelig kun købe dem, som giver mest mening for din virksomhed. Herefter skal du sikre dig, at de bliver fornyet hvert år, så du ikke ligepludselig står med et udløbet domæne. Andre vil nemlig kunne registrere dit domæne, hvis det udløber.

Det er set flere gange, at større virksomheder glemmer at gøre dette hvorefter andre personer har registreret deres domæne.

3. Ansøg om varemærke for navnet hos Patent- og Varemærkestyrelsen

Din ansøgning om varemærke hos Patent- og Varemærkestyrelsen er første skridt til at registrere et varemærke i Danmark. Denne proces kræver som regel 3 forskellige skridt.

Det første skridt handler om hvad du gerne vil beskytte. Dette kan være et firmanavn, et logo, et produktnavn eller andet. Beslut dig derfor for det specifikke firmanavn, som du gerne vil beskytte.

Efter det første skridt er klaret skal du vælge en kategori til dit varemærke. Dette kan kræve en del forarbejde for at undersøge det enkelte kategorier. Det er dog et vigtigt skridt.

Til sidst skal du beskrive hvem der skal eje varemærket. Dette kan både være dig som privatperson eller en virksomhed. Mange større virksomheder står som ejere på en hel masse forskellige varemærker.

Når ansøgningen er sendt kan du forvente en behandlingstid på et par måneder. Helt præcist skriver Patent- og Varemærkestyrelsen, at det kan tage op til 12 uger at få en ansøgning behandlet. Hvis du får et varemærke godkendt skal det bruges aktivt og fornyes hvert 10. år.

Du kan finde den komplette guide her: Guide til varemærke.

4. Gem lidt rum i budgettet til at forsvare varemærket

En af grundene til at varemærker eksisterer er for at stoppe andre for at bruge det samme navn. Derfor skal du selv en gang imellem være aktiv for at beskytte dit firmanavn.

Du skal derfor blive ved med at undersøge markedet for virksomheder eller personer, som bruger ord, der kan forveksles med dit firmanavn. Hver gang du støder på ord som kan forveksles med dit firmanavn skal du sørge for aktivt at beskytte dit varemærke.

Hver gang du beskytter dit varemærke skaber du en stærkere sag for din egen beskyttelse af varemærke. Det handler om at skabe en historik, hvor du viser, at du altid beskytter dit varemærke. På denne måde vil fremtidige sager omkring overtrædelse af dit varemærke hurtigere kunne afgøres til din fordel.

5. Vurder om du har behov for en advokat

Dette er et mere generelt råd, men et meget vigtigt et. Når du arbejder med din egen virksomhed skal du altid vide hvornår du ikke længere selv kan finde frem til en løsning. Det er på disse tidspunkter, at det giver mening at involvere en professionel.

Advokater arbejder indenfor alverdens discipliner og dette gælder også for råd omkring navne og varemærker. Du kan altså ret hurtigt finde frem til advokater med stor erfaring indenfor området. Vi giver ikke her et bud på den bedste advokat.

En advokat er specielt nyttig, hvis du har ambitioner om at din virksomhed skal være international. Hvert enkelt land i verden har deres egne regler for virksomheder, hvilket kan gøre det meget svært for dig selv at undersøge alle reglerne.

Nogle steder har et mere organiseret system som for eksempel EU, hvor du kan søge beskyttelse af dit navn på tværs af mange lande. Der er dog ikke noget globalt system, så du vil uanset hvad have brug for at undersøge mange områder, hvis du vil beskytte dit firmanavn på globalt plan.

Firmanavn generator


Kevin Ruder og Kristoffer Andreasen

Skrevet af et par unge gutter, der gerne vil gøre det lettere at finde virksomhedsnavne. Besøg firma-navn.dk