Firma-navn blog

Hvordan finder jeg et navn til min virksomhed?

26-12-2019

Generelt er der ikke noget navn, som er perfekt. Det vil altid være en individuel vurdering om det enkelte navn er det bedste navn. Der er dog en del forskellige metoder, som kan hjælpe dig på vej i din søgen efter et godt virksomhedsnavn.

Metoder til at finde det bedste navn til din virksomhed

Hvordan finder jeg det bedste navn til min virksomhed

Der er rigtig mange forskellige meninger omkring hvordan du finder det gode virksomhedsnavn. Du bør ikke låse dig fast på en enkelt metode, da de kan give dig inspiration på forskellige måder.

Metode 1: Simpel øvelse med papir og blyant

Denne metode fokuserer på at gøre det simpelt. Fokuser på din virksomheds formål og dermed prøv at fortælle budskabet til kunderne gennem navnet. Der er ofte ikke stor værdi i navne, som ikke fortæller noget omkring din virksomhed. Der er dog nogle gange, hvor virksomheder har success med navne, som ikke fortæller meget om formålet.

Tag et stykke papir frem og lav tre separate kolonner. I den første kolonne kan du skrive ord, der ligner målet med din virksomhed. Hvis du er bager kan forslag derfor være kage, morgen, brød osv.

I den anden kolonne kan du skrive ting, som din virksomhed gør. Dette kan være eksempelvis være bagning.

I den tredje kolonne kan du skrive fordelen for kunderne. Dette kan eksempelvis være tillægsord såsom nem, velsmagende, hurtig osv.

Nu kan du kombinere de forskellige ord og danne et godt navn til din virksomhed. Dette kunne i dette eksempel være “Nembagning” eller endda med 3 forskellige ord som “Den Nemme Kageovn”.

Metode 2: Lille øvelse med navne

Start med at tænk på den industri, som din virksomhed kommer til at være en del af. Tænk desuden på dine potentielle kunder og demografi. Du skal prøve at forestille dig en situation, hvor du står inde i din mulige butik og ser hvilke kunder, som du har omkring dig. Navnet skal tiltale de mennesker, som skal købe dit produkt.

Nu skal du i gang med at brainstorme gode navne. Her må du gerne få al den hjælp, som du kan finde. Du kan både få hjælp fra dine venner samt eventuelle folk, der har indsigt i din branche. Her kan du bruge www.firma-navn.dk til at hjælpe med en masse gode navne.

Du kan desuden kigge hos konkurrenter og se hvilke navne, som de har valgt. De kan hjælpe dig med at finde yderligere inspiration. Du kan desuden bruge analyse-siden til at se synonymer for de mulige navne.

Når du har alle navnene skal du have valgt et navn. Det bedste navn kan du selv afgøre blandt de mulige. Herefter skal du sikre dig, at domænet er ledigt for det pågældende navn og at ingen andre virksomheder bruger det samme. På analyse-siden får du information fra CVR omkring andre virksomheder med ordet og du får indsigt i det specifikke ord og dets anvendelighed.

Metode 3: Find domænet først

Start med at lede efter dit nye navn til virksomhed ved at tjekke domæner. Når du starter en virksomhed i dag skal du under alle omstændigheder købe et domæne, så din virksomhed kan blive repræsenteret online.

Du gør derfor dig selv en tjeneste ved at starte med domænet, så du ikke senere bliver skuffet, hvis dit navn ikke er ledigt. Start derfor din søgning på www.firma-navn.dk og skriv alle de ledige muligheder ned, som giver mening for dig.

I den første fase må du gerne skrive mange forskellige muligheder ned, så du har nogle at vælge imellem. Herefter kan du udvælge en række af dine forslag, så du kan har de bedste tilbage. Nu bør du stadig stå måske med en håndfuld gode forslag.

Disse forslag kan du dermed undersøge i dybden for at se om de reelt set vil kunne være et godt navn. Dette kan du gøre på analyse-siden, hvor du får information fra mange områder. Du skal desuden udover dette undersøge varemærker, som bedst gøres hos Patent- og Varemærkestyrelsen.

Analyse af firmanavn

Hvilket forslag vil være det bedste navn til min virksomhed?

Som de fleste metoder beskriver er der ingen genvej til det bedste navn til en virksomhed. Det kræver ligesom det meste andet, at man laver et stykke arbejde. Det vigtigste er, at du ikke skal være bange for at finde på mange ideer i de første faser af processen.

Så kan man senere begynde at undersøge om navnene rent faktisk vil kunne bruges som et virksomhedsnavn.

Dette konkluderer denne artikel omkring forskellige metoder til at finde et navn til din virksomhed. Du må endelige sige til, hvis du har fundet på andre metoder, der har hjulpet dig til et godt navn.

Firmanavn generator


Kevin Ruder og Kristoffer Andreasen

Skrevet af et par unge gutter, der gerne vil gøre det lettere at finde virksomhedsnavne. Besøg firma-navn.dk